Tungsten – We Will Rise
Plateselskap: Arising Empire
Utgivelsesdato: 20.09.2019

8,5/10

We Will Rise is an enjoyable listening where the present blends flawless with the traditional; a perfect mix between catchy melodies, folk music and modern elements.

Tungsten, tidligere kjent som Strokkur, debuterer her med albumet We Will Rise – selv om de under navnet Strokkur slapp albumet Vantablack i 2017. Og med «de» så mener jeg trommeslager Anders Johansson (nå i Manowar, tidligere i HammerFall), hans to sønner; bassist Karl Johansson og gitarist Niklas Johansson, og vokalist Michael Andersson (Fullforce, Planet Alliance).

Medlemmer med litt ulik innfallsvinkel, bakgrunn og musikksmak – noe som også har påvirket musikken vi får servert på We Will Rise. Sjangermessig snakker vi melodiøs metal, i grenseland til klassisk power metal, men iblandet ulike ingredienser. Innslagene av moderne metal må tilskrives brødrene Johansson, som i følge presseskrivet er store fans av Rammstein og Meshuggah. Ikke en gate jeg er så bevandret i, men jeg synes at det gir låtene en ekstra dimensjon. Det samme gjelder folkemusikken som preger hele albumet, både i melodi, men også i ulike instrumenter; det er en Tungsten-signatur som jeg tror flere lyttere vil like.

We Will Rise er et debutalbum som imponerer (jeg vegrer meg litt for å kalle det «debutalbum», for det er det strengt tatt ikke). Melodiene sitter, brødrene imponerer – både som låtskrivere, men også på sine respektive instrumenter, veteranene i Michael Andersson og Anders Johansson er det lite å sette fingeren på (jeg synes låtdrakten til Tungsten kler vokalist Andersson overraskende godt); det hele er rett og slett en fornøyelig affære. Mulig man kunne ønske litt mer variasjon innimellom, selv om vi her får servert både up-tempo og roligere låter.

Uansett: We Will Rise vil få flere runder i spilleren her fremover – mens jeg venter på neste album.