Saint Deamon – Ghost
Plateselskap: Ram It Down Records
Utgivelsesdato: 13. september 2019

9/10

If it takes Saint Deamon 10 years to create albums like Ghost I’ll gladly wait another 10 years for the next album (no, just kidding!).

10 år har gått siden forrige gang Saint Deamon ga lyd fra seg. Og hva de har brukt de årene på er ikke godt å si. Av deres rykende ferske album Ghost å dømme, skulle man tro at de har vært innelåst i ett eller annet øvingslokale og kun skrevet låter. For dette sitter som ei kule! Om det er deres beste album? Meget mulig. Om det er kandidat til årets album? Også meget mulig.

Noen ganger er det vanskelig å sette fingeren på hva som gjør et album bra. Ofte er det enklere å si hva som ikke er bra. Med Ghost er det noe med helheten; alt flyter og føles rett. Personlig synes jeg det går lengre og lengre mellom album som gir meg «god-følelsen»; som gjør at jeg tar meg selv i å smile og tenke at livet er faktisk ikke så verst. Oppnår man det som låtskriver og band – ja, da har man truffet spikeren på hodet. Og det gjør Saint Deamon.

Saint Deamon ligger godt plassert i sjangeren melodisk power metal, man kan sikkert droppe «power», alt ettersom, men med Ghost kombinerer de råskap med melodisk teft på en fortreffelig måte. Det blir aldri for svulstig og pompøst, men de balanserer elegant mellom det aggressive og det allsangvennlige. God-låtene kommer på rad og rekke, og det hele presenteres klokkerent av vokalist Jan Thore Grefstad. Riffene sitter som ei kule og til tross for hele 14 spor og en spilletid på over én time har jeg vanskeligheter med å trekke fram enkeltspor som trekker ned helhetsinntrykket.

La oss inderlig håpe at det ikke tar 10 år til neste album, for dette vil jeg ha mer av!