Metal De Facto – Imperium Romanum
Plateselskap: Rockshots Records
Utgivelsesdato: 22. november 2019

9,5/10

Metal De Facto’s debut album Imperium Romanum is a modern classic and deserves to be mentioned among other, well known, power metal debut albums.

Med mottoet «Make Power Metal Great Again» satset finske Metal De Facto himmelhøyt. Men, etter å ha spilt debutalbumet Imperium Romanum et titalls ganger i løpet av noen uker, så hadde de all grunn til det også.

Metal De Facto ble dannet i 2017 av gitarist Esa Orjatsalo (ex-Dreamtale) og bassist Sami Hinkka (Ensiferum). Senere har de fått selskap av vokalist Mikael Salo (Everfrost), gitarist Mikko Salovaara (Leverage), keyboardist Benji Connelly (Everfrost) og trommeslager Atte Marttinen. På mange måter en supergruppe, og forventningene ville nok vært høye uavhengig av bandets eget motto.

Som bandnavnet tilsier er dette en gjeng som liker å holde seg til fakta, og tanken er visstnok at hvert album (ja, det kommer flere) skal omhandle én spesiell historisk hendelse eller tema. Debutalbumet tar for seg det romerske keiserrike, noe som ikke gjenspeiles direkte i musikken, men for oss som liker å lese tekstene gir slike album noe ekstra.

Musikalsk snakker vi ikke den klassiske finske power metalen vi kjenner fra for eksempel Stratovarius eller Sonata Arctica (de første albumene, selvsagt…). Imperium Romanum er mer Europeisk i så måte, og keyboardet har ikke en så fremtredende rolle som man kanskje kunne tenke seg. For meg, rent personlig, er dette et positivt element. Men, joda; Benji får vist seg frem her også.

Og mindre keyboard betyr som regel mer gitar, og det liker vi. Det er tungt, men likevel drivende og fengende så det holder. Melodiene sitter som klistret etter første gjennomhøring og allsangmaterialet er så absolutt tilstede. Heldigvis har Metal De Facto klart å holde seg unna klisjeene; det blir aldri kleint eller svulstig, som det lett kan bli med slike tematiske album.

Vokalist Mikael Salo får også vist seg fram, og selv synes jeg at han kommer sterkere fram på dette albumet enn på Everfrosts.

Esa Orjatsalo har sagt at dette er albumet han ville ha hørt når han var ung, og jeg får samme følelse. Det ble ikke utgitt like mange power metal-album på 90 og begynnelsen av 2000-tallet, men kvaliteten var jevnt over høyere. Nå slippes det album i ett kjør med labelen «Power Metal», hvor ikke alt er like bra.

Imperium Romanum fortjener å nevnes i samme åndedrag som klassikerne fra Power Metalens gullalder.