Helloween – United Alive In Madrid
Plateselskap: Nuclear Blast
Utgivelsesdato: 4. oktober 2019

9,5/10

The only bad thing about this release is that I wasn’t there when it was recorded.

Man kan si mye om liveutgivelser; ofte er de overflødige og bringer lite nytt på bordet, mens andre ganger foreviger de opptredener som alt for få fikk ta en del i. Helloweens United Alive In Madrid er et slikt tilfelle (altså sistnevnte). Ikke at låtmaterialet er så veldig spennende, men det faktum at Michale Kiske og Kai Hansen er festet på tape med sitt gamle band er som juleaften for fansen. Og selv om turneen varte i både måneder og år var det strengt tatt kun en liten promille av oss som fikk oppleve tidenes reunion (og jeg tipper at de som faktisk se de live også har glede av å se/høre det på nytt).

Live albumet United Alive In Madrid (må ikke forveksles med live-DVD’en United Alive) inneholder 20 låter fordelt på to CD-er (det er i hvert fall det jeg har fått servert, jeg ser at det finnes en versjon med 3 CD-er med 4 ekstra sanger). Utvalget er godt fordelt mellom de ulike epokene i bandets historie, og selv om sikkert ingen er 100 % fornøyd med hvilke låter som er valgt, må det sies å være et nokså representativ utvalg.

Jeg skal ikke gå gjennom hele låtlisten her, den kan dere se her, men det jeg kan si er at det ikke finnes et dårlig spor på albumet. Vokalduoen Kiske/Deris fungerer utmerket, både der hvor de deler på låtene og på de låtene de synger alene. Høydepunktet må kanskje sies å være medleyen til Kai Hansen, hvor han i løpet av nesten 14 minutter tar for seg «Starlight«, «Ride The Sky«, «Judas» og «Heavy Metal Is The Law«. Bedre blir det ikke.

Er du fan av Helloween er dette et must. Personlig gleder jeg meg mer til live-DVD’en, men herregud; man trenger ikke å velge. Eneste minuset er at for meg personlig blir det hele litt for glatt og velprodusert; hadde det ikke vært for publikum skulle man nesten tro det ikke var live. Jeg savner litt mer livefølelse, litt mer «grums» i maskineriet og litt mer prating mellom sangene. Men utenom det er det ingenting å utsette på United Live In Madrid.