Everfrost – Winterider
Plateselskap: Rockshots Records
Utgivelsesdato: 6. september 2019

9/10

Everfrost proves with their sophomore album Winterider that they are ready to take over the throne as the leading band of Finnish power metal.

Everfrost fanget min interesse på grunn av bandets image hvor de har skapt en helt verden med utgangspunkt i tegneseriesjangeren manga. Ikke at jeg har noe forhold til manga, men jeg blir lett fascinert av band som klarer å skape en ramme rundt musikken (sånn sett blir jeg like imponert over band som «kun» lager god musikk, men ja takk begge deler).

Winterider er finsk-australske Everfrosts andre studioalbum, og tematisk er det en fortsettelse av debuten Blue Eyed Emotion (2015). Musikalsk også, for så vidt, men det er verdt å la seg merke at historien på Winterider tar opp tråden fra forrige album.

Finland har, uten å tråkke noen på tærne, et større navn i power metal-verdenen enn Australia (selv om de også har fostret flere gode band), men det er altså en australier som dannet Everfrost i sin tid og som står bak brorparten av musikken. Keyboardist Benjamin Snowkid flyttet til Finland nettopp for å kunne få et best mulig utgangspunkt for å lage symfonisk power metal.

Og det er det vi får servert her. Litt mer pompøst enn for eksempel Stratovarius og Sonata Arctica, men likevel umiskjennelig finsk power metal hvor keyboardet fører an. Til tider minner det om Sonata Arctica på sitt beste, enkelte låter, som for eksempel «Chainlace Angel» har et snev av Beast In Black, og den kjappe «Darkwoods Drain Backwaters» gruser DragonForce når det gjelder kombinasjon hurtighet og melodi, men alt i alt er dette 100 % Everfrost.

Winterider er et meget gjennomført album, hvor godlåtene kommer på rad og rekke. Og for meg fremstår Everfrost som det nye håpet fra Finland så lenge den eldre garde har valgt en annen vei. Jeg har hørt det nye albumet til Sonata Arctica, og slik situasjonen er i dag velger jeg lett Everfrost hvis jeg ønsker allsang, gode melodier, kjappe soloer og doble basstrommer.

• Mikael Salo (vokal) og Benjamin Snowkid (keyboard) spiller også i Metal de Facto. Ja, tror albumet er ferdig, men det gjenstår vel litt arbeid med utgivelse/plateselskap. Har trua på det albumet:)

1. Ja, når mottoet er «make power metal great again!», så skaper det forventninger til et skikkelig power metal album! Blir spennende.
    Skal sjekke ut denne fra Everfrost også, selv om debuten deres ikke overbeviste meg.